Let op, geld lenen kost ook geld

Gepubliceerd op 16/10/2023

Betaling in termijnen | Het nieuwe consumentenfenomeen van Europa

Welke betaalgewoontes zullen consumenten in de toekomst creëren? De 2de editie van de Kantar — FLOA barometer onthult een onderliggende trend: de toename van betaling in 3 of 4 keer. Naarmate inflatie de koopkracht van gezinnen steeds meer onder druk zet, zijn deze betaaloplossingen opgedoken als een nieuwe financieringsoptie in een markt waarin duurzaamheid en artikelen van premiumkwaliteit steeds belangrijker zijn. 

 

Het resultaat? Bijna de helft van alle Europeanen heeft al eens gebruik gemaakt van "Nu kopen, later betalen"-oplossingen. Deze flexibele, eenvoudige oplossingen maken kopen gemakkelijker. FLOA geeft hierna uitleg over de resultaten van deze studie, waarin de prominente "Nu kopen, later betalen"-oplossingen (BNPL) werden onderzocht. 


Betaling in termijnen Betaling in termijnen

Betaling in 3 of 4 keer: nieuwe financieringsoplossing

De FLOA-Kantar studie toont aan dat meer en meer consumenten kiezen voor betaling in 3 of 4 keer en uitgestelde betaling. Tegenwoordig maakt 43% van de Europeanen gebruik van deze oplossingen, wat een stijging van 8 procent is in vergelijking met de studie van 2021, toen dit percentage 35% bedroeg.


Betalingsvoorkeuren per land


Uit de studie blijkt ook dat er in heel Europa opmerkelijke verschillen zijn in de betaalgewoontes:


  • In Frankrijk, Spanje en Portugal is betaling in 3 of 4 keer bijzonder populair en maakt bijna een derde van de mensen (32%) er regelmatig gebruik van.

  • In Duitsland en Oostenrijk geeft de consument de voorkeur aan uitgestelde betaling en maakt meer dan de helft (59,5%) regelmatig gebruik van deze methode. Deze landen hebben België en Portugal, de landen waar uitgestelde betaling het meest werd gebruikt in 2021, voorbijgestoken.

Nu kopen, later betalen


In het licht van de stijgende inflatie overweegt 44% van de ondervraagde Europeanen om gebruik te maken van betaling in 3 of 4 keer en zo hun budget te helpen beheren. Deze trend is bijzonder uitgesproken in Frankrijk (55%), Spanje (58%) en Italië (62%).


De "Nu kopen, later betalen"-oplossingen, waaronder betaling in termijnen, worden de opties bij uitstek voor onvoorziene uitgaven, zoals de aankoop van huishoudelijke apparaten (39%) of woonaccessoires (31%). Ze vormen ook een manier om “zichzelf te verwennen” met hightechproducten (38%) of reizen (35%).


Hoewel uit deze FLOA-Kantar studie blijkt dat het gebruik van land tot land verschilt, toont deze studie ook aan dat deze betaaloplossingen ingeburgerd geraken bij de Europeanen en dat ze op hun beurt steeds meer voldoen aan specifieke verwachtingen.


Nieuwe financieringsoplossing

De uitdaging voor verkopers bestaat erin om BNPL1 op te nemen in hun kooptraject

De toenemende populariteit van BNPL1 in consumentenvoorkeuren


De consument heeft inderdaad de gewoonte gekweekt om betalingen uit te stellen, in die mate dat het voor sommige verkopers zelfs een verkoopargument geworden is. En dat is niet verwonderlijk als we kijken naar de cijfers. In feite zegt ongeveer een derde (30%) van de Europeanen dat de betaalmethodes een doorslaggevende factor zijn in hun keuze voor een bepaalde retailer. Het is dus bijna even belangrijk als de reputatie van de retailer (32%)!


In Frankrijk zijn 7 op de 10 gebruikers bereid om over te schakelen naar een andere retailer zodat ze kunnen genieten van betaling in 3 of 4 keer of uitgestelde betaling.


De uitdaging van de klantenervaring aangaan


Deze resultaten benadrukken hoe belangrijk het is voor retailers om betaling in meerdere termijnen aan te bieden en dit naadloos op te nemen in de shoppingervaring, zowel online als in de winkel. Bijna de helft van de Europeanen beschouwt de afwezigheid van deze opties als een barrière om te kopen.


In deze alsmaar meer gedigitaliseerde handelswereld is gebruikerservaring een belangrijke succesfactor. Het is dan ook essentieel om te weten welke elementen het koopproces kunnen belemmeren. De studie licht een belangrijk aspect van dit probleem toe: voor 60% van de Europeanen wordt de noodzaak om een mobiele app te downloaden voor het voltooien van de aankoop gezien als een barrière. Deze cijfers bieden inzicht in de ontwikkelingen die nodig zijn om een zorgeloze shoppingervaring te bereiken.


De uitdaging voor verkopers

De toenemende populariteit van betaling in termijnen in Europa

"Naarmate het gebruik in Europa blijft toenemen en ondanks het feit dat het gebruik per land verschillend is, onthult deze studie steeds specifiekere en hogere verwachtingen met betrekking tot betaaloplossingen. In de huidige economische context—die wordt gekenmerkt door beperkte gezinsbudgetten en de groei van winkelgedrag via verschillende kanalen—vormen de personalisatie, de flexibiliteit en het gebruiksgemak van de FLOA-oplossingen waardevolle troeven voor de dienstverlening aan de consument,"


, bevestigt Marc Lanvin, Deputy CEO van FLOA.


De Europeanen houden steeds meer rekening met de betaalmogelijkheden wanneer ze een retailer kiezen. Laat de klantenervaring in uw bedrijf geen barrière zijn voor aankopen. Kies voor FLOA om te genieten van flexibele, persoonlijke betaaloplossingen op maat van de huidige consumententrends.


Groei

Een demo aanvragen

Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!

Een demo aanvragen

Welkom op de blog van FLOA !

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan