Let op, geld lenen kost ook geld

Gepubliceerd op 01/06/2023

De psychologie van urgentie in e-commerce: vijf tactieken om mensen tot een aankoop aan te zetten

Heeft u al eens gehoord van FOMO(1), of Fear of missing out? FOMO(1) is een marketingtechniek gebaseerd op de angst om een kans mis te lopen. Deze benadering richt zich specifiek op het 'psychologische' aspect van de klant om hem/haar een gevoel van angst te geven: 'het is nu of nooit!'

Zoals het oude gezegde luidt, 'je weet niet hoe graag je iets wilt totdat het weg is... of verkocht aan degene die je voorging!'

Door verschillende FOMO-tactieken te gebruiken en te combineren(1), kunt u de kracht van urgentie gebruiken om de aantrekkingskracht van een product te vergroten en het conversiepercentage te verhogen. In dit artikel verkennen we vijf FOMO-marketingtactieken(1) om urgentie te creëren en meer kopers aan te trekken.

psychologie van urgentie in e-commerce psychologie van urgentie in e-commerce

Tactiek nr. 1: het einde van de voorraad weergeven om de productschaarste te benadrukken

Profiteren van productschaarste is een relevante tactiek in de psychologie van online winkelen, en helpt twijfelende kopers te overtuigen. Laat hen zien dat het artikel dat zij in gedachten hebben binnenkort niet meer verkrijgbaar zal zijn. Dit zal invloed hebben op hun koopgedrag.

Wanneer de voorraad van een product laag is, toon het dan op de productpagina. U kunt het exacte aantal aangeven of de voorraadstatus (bijvoorbeeld 'laatste artikelen beschikbaar' of 'binnenkort uitverkocht').

het einde van de voorraad weergeven om de productschaarste te benadrukken

Tactiek nr. 2: productweergaven en/of verkopen weergeven om de social proof te versterken

Social proof(2)bestaat uit het beïnvloeden van de keuze van één of meer mensen via de keuze en het gedrag van de meerderheid.

Zo is de kans groot dat persoon A product X koopt als personen B en C het ook al gekocht hebben. Het is dus een bewijs van sociale invloed op iemands aankoopbeslissing.

Consumenten hechten immers veel waarde aan de mening van andere consumenten. Alleen al de vermelding van de populariteit van een product is voldoende om andere kopers te verleiden om dit product zelf uit te proberen.

Een snelle manier om met social proof van FOMO(1) te profiteren is om het aantal andere klanten weer te geven die een bepaald product op een bepaalde dag hebben gekocht of bekeken.

productweergaven en/of verkopen weergeven om de social proof te versterken

Tactiek nr. 3: gratis verzendopties of verzendopties voor beperkte tijd weergeven op productpagina's

De meeste kopers zijn sneller geneigd een aankoop te doen als de levering gratis is.

Hoewel een gratis levering of levering met korting een gebruikelijke tactiek is binnen marketing, zijn er manieren om deze ervaring uit te breiden en die verder gaan dan een contextuele kennisgeving om FOMO te versterken (1)en de conversie te verhogen.

Een doeltreffend voorbeeld van FOMO-marketing(1)is het tonen van gratis verzendopties voor beperkte tijd. Het is ook een uitstekende manier om voorraden van producten die minder goed verkopen kwijt te raken.

gratis verzendopties of verzendopties

Tactiek nr. 4: de verkoop versnellen met tijd gelimiteerde kortingen

Uw kopers zullen eerder tot een aankoop overgaan als zij weten dat zij daarbij geld kunnen besparen. Want wie houdt er nu niet van een 'goede deal'? Des te meer als het om een kans gaat met beperkte duur.

Toon kortingen met een aftelklok om aankopen te stimuleren.

Countdowns zijn een tijdloos voorbeeld van FOMO-marketing(1), waarbij een duidelijk visueel signaal wordt gegeven dat de tijd voor een bepaalde verkoop afloopt. Het gevoel van urgentie dat wordt gecreëerd heeft effect op kopers en zorgt ervoor dat zij sneller een beslissing nemen over een aankoop die zij overwegen.

Een ander voordeel is dat ze onmogelijk te missen zijn. Nieuwe en terugkerende bezoekers zijn continu op de hoogte van de countdown terwijl ze rondkijken op uw website.

de verkoop versnellen met tijd gelimiteerde kortingen

Tactiek nr. 5: de BNPL-optie gedurende een beperkte periode aan te bieden

Betalen in meerdere termijnen (of BNPL, 'buy now, pay later') wordt steeds populairder omdat het uw klant verschillende voordelen biedt:

• Een uitgave over meerdere maanden spreiden;

• Direct kunnen kopen en eventueel profiteren van aanbiedingen omdat de aankopen pas later betaald hoeven te worden.

Meestal gaat deze optie gepaard met kosten voor de klant, die daarom ongevoelig is voor dit idee. Aarzel niet om een betaling in meerdere termijnen aan te bieden om de verkoop te versnellen of bepaalde voorraden kwijt te raken, en doe dit gedurende een beperkte periode, bijvoorbeeld met een aftelklok (zoals hierboven). Uw klant zal blij zijn deze kans niet gemist te hebben.

Een paar van onze klanten gebruiken deze tactiek, met positieve resultaten: Center Parcs - Een kosteloze oplossing om de verkoop te verhogen.

de BNPL-optie gedurende een beperkte periode aan te bieden

Vraag een demo aan

De FLOA Pay-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!

Bekijk de demo

Welkom op de blog van FLOA Pay!

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA Pay-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan