Home
Fraude: de aanpak van FLOA om zich ertegen te beschermen
Gepubliceerd op 17/07/2024
Bankkaartfraude: de aanpak van FLOA om zich ertegen te beschermen
Sinds de komst van e-commerce is bankkaartfraude op internet verveelvoudigd. Bij FLOA doen we er alles aan om dit soort oplichting zoveel mogelijk te blokkeren.
Dit werk ligt grotendeels in handen van de teams van Jean-Baptiste Boix, hoofd van de fraudedienst. Met zijn team maken ze er een erezaak van om u te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf en om klanten te helpen die helaas met fraudeurs te maken zouden krijgen.
Bankkaartfraude: het belang van voorspelling en observatie
In 2020 bedroeg het bedrag van de bankfraude in Frankrijk 525 miljoen euro. Bij FLOA willen we het risico op bedreigingen van buitenaf koste wat kost beperken om onze klanten te beschermen. Hiervoor vertrouwen we op voorspellingen en observaties.
Concreet gebruiken we digitale tools om de houding van gebruikers beter te analyseren.
- De Pindrop-uitgever stelt ons in staat om telefoonfraude te bestrijden. Deze software voor gegevensbeveiliging is in staat om inkomende oproepen nauwkeurig te identificeren om mogelijke spraakfraude op te sporen. Hoewel fraudeurs zeer wijdverbreid zijn op internet, maken steeds meer van hen gebruik van telefoongesprekken. In Frankrijk werd 21% van de oplichting uitgevoerd via een telefonisch ontvangen voorstel1.
- Dataiku stelt ons in staat om voorspellende modellen te maken om atypische patronen te identificeren. In het algemeen wordt de tool ook gebruikt om solvabiliteitsscores of klantsegmentaties uit te voeren.
- Neo4J, een graph database die ons helpt om fraude op te sporen door data op te vragen of te koppelen.
Al deze studies en analyses stellen ons in staat om ons voorspellingssysteem te verrijken. Dit stelt ons in staat om stroomopwaarts te handelen, zodat we de dreiging stoppen voordat deze iets kan doen.
"Het is onze taak om de bank te helpen zich te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf, maar ook om klanten te helpen. Dankzij digitalisering hebben we voorspellingen kunnen ontwikkelen door het minste signaal van klanten op te vangen. We identificeren atypisch gedrag of trajecten van eerlijke klanten, evenals typisch fraudeursgedrag. Dit verrijkt ons voorspellingssysteem. »
Jean-Baptiste Boix, hoofd van de fraudedienst.
AI2 gaat hand in hand met mensen om bankkaartfraude te bestrijden
Bij FLOA hebben we er ook voor gekozen om Machine Learning3 en AI2 te gebruiken om verdacht gedrag op te sporen en het aantal fraudegevallen te verminderen. De resultaten zijn eenduidig: terwijl het aantal fraudepogingen met 30% per jaar toeneemt4, hebben onze activiteiten ons in staat gesteld deze met meer dan 50%4 te verminderen. Deze methodologie stelt ons in staat om frauduleus gedrag beter te identificeren en te beteugelen.
De sleutel tot fraudedetectie bij FLOA is om visionair te zijn en vooral om te weten hoe je je voortdurend kunt aanpassen. En dat is niet voor niets! Fraudeurs omzeilen voortdurend de beschermende barrières die door instellingen zijn geïnstalleerd. Bijgevolg kunnen deze snel verouderd raken en dus is het belangrijk om de interne veiligheid voortdurend te versterken. We hebben daarom besloten om ons te omringen met de meest innovatieve bedrijven om dit doel te bereiken (Content Square, ThreatMetrix, Linkurious, enz.). Tegelijkertijd werven we ook talent aan dat dankzij hun kennis en kunde in staat is om een veilig ecosysteem te creëren om bankkaart zoveel mogelijk te voorkomen.
"Fraude is professioneler en geïndustrialiseerder geworden. Jaar na jaar groeit ons team dat zich toelegt op fraudebestrijding: we hebben nu 11 mensen tussen de operationele en analyse-afdelingen. Technologie stelt ons in staat om bepaalde processen te automatiseren om de menselijke toegevoegde waarde te maximaliseren op strategische missies en meer gedetailleerde analyses. »
Jean-Baptiste Boix, hoofd van de fraudedienst.
Het hoofd koel houden in geval van bankkaartfraude: dat is het gedrag van FLOA
In totaal werden 1,4 miljoen Franse kaarten getroffen in 2020 door ten minste één poging tot fraude, d.w.z. +2,26% ten opzichte van 20195. Hackers ontwikkelen steeds ingenieuzere en inventievere systemen om geld te stelen via dit betaalmiddel:
- spoofing: de fraudeur doet zich voor als de bank om de inloggegevens van de bankrekening van het slachtoffer te achterhalen;
- skimming: de oplichter steelt bankkaartgegevens tijdens het opnemen van geld bij een geldautomaat;
- Account Takeover Fraud (ATO): de crimineel krijgt toegang tot en neemt de controle over de bankrekening van zijn slachtoffer, enz.
Steeds meer van hen slaan ook de handen ineen om massale fraude te plegen en steeds grotere bedragen af te persen. In dat geval hebben we niet te maken met één oplichter, maar met tientallen. De bedragen die op het spel staan, zijn soms aanzienlijk.
Maar met welke situatie we ook te maken krijgen, onze teams houden altijd het hoofd koel. Het belangrijkste in het geval van bankkaartfraude is om streng en georganiseerd te zijn om passende oplossingen te vinden om dit tegen te gaan.
"Bankfraude bestaat meer en meer uit georganiseerde netwerken die massale acties kunnen uitvoeren. Bij FLOA is kalmte een sleutelwoord in het licht van de bedragen die op het spel staan en de situaties die worden ervaren... We streven ernaar het hoofd koel te houden, methodisch en beheerst te zijn. Afhankelijk van het risiconiveau zijn we in staat om de juiste acties te ondernemen en de juiste balans te vinden tussen versterkte veiligheid en vlottere trajecten. »
Jean-Baptiste Boix, hoofd van de fraudedienst.
Fraude bestrijden zonder impact op de handelaar
Ondanks onze professionaliteit, de ultramoderne tools die worden gebruikt en de toegepaste methodologie, bestaat er geen nulrisico als het gaat om bankkaartfraude. Hoewel we zeer goede prestaties zien, blijft de fraudemarkt groeien. Daarom nemen wij in geval van verlies de volledige verantwoordelijkheid voor hen.
Onze rol is om onze handelspartners te ondersteunen en hun werk veilig te stellen. Mogelijke schade wordt gedekt door FLOA. Vervolgens gebruiken we deze fraude als een aanvullende casestudy om onze processen ter beperking van aanvallen verder te versterken.
"De fraudemarkt groeit met 20 tot 40% per jaar, het is exponentieel en staat niet op het punt te stoppen. Bij FOA zien we al enkele jaren een daling van de fraude met zo'n 30% per jaar. En zijn er, ondanks deze zeer goede prestaties, toch verliezen, dan pakken we deze aan. Het is onze rol, als partner van onze klanten-handelaars, om hun bedrijf veilig te stellen. »
Jean-Baptiste Boix, hoofd van de fraudedienst.
Vraag een demo aan
De FLOA-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!
Vraag een demo aan
Welkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan