Let op, geld lenen kost ook geld

Gepubliceerd op 17/07/2024

Hoe kunt u voorkomen dat klanten hun winkelmandje achterlaten?

Het achterlaten van het winkelmandje is een ware uitdaging voor online verkopers. Wij, bij FLOA, begrijpen dat dit een probleem kan zijn! UX1, kooptrajecten en betaaloplossingen zijn allemaal factoren die kunnen bijdragen aan het achterlaten van het winkelmandje. Wij hebben wat advies verzameld om uw omzettingspercentage te helpen verbeteren en uw verkoop te stimuleren. Lees verder voor meer informatie over hoe u het achterlaten van winkelmandjes tot een minimum kan beperken.

éviter paniers abandonnés éviter paniers abandonnés

Waarom worden er winkelmandjes achtergelaten?

Gebruikerservaring en kooptraject 

UX1 en het kooptraject zijn essentieel om het succes van uw e-commerce website te garanderen. Er zijn een aantal factoren die ertoe kunnen leiden dat uw klant zijn winkelmandje achterlaat. Bijvoorbeeld: 
 

  • Uw menu is ingewikkeld en niet intuïtief ontworpen 
     
  • Navigeren op uw website is te moeilijk 
     
  • Uw website bevat te veel informatie 
     
  • Of uw website is juist niet transparant en duidelijk genoeg, bijvoorbeeld met betrekking tot leveringsinformatie 
     
  • Het ontwerp van uw website is niet esthetisch genoeg of verouderd 
     
  • Uw klanten moeten te veel informatie invullen vooraleer ze hun bestelling kunnen afronden 
     
  • Uw website bevat geen klantbeoordelingen

 

De technische aspecten van uw website 

Technische aspecten kunnen er ook voor zorgen dat klanten hun winkelmandje achterlaten, wat leidt tot een laag omzettingspercentage. Voorbeelden van deze technische aspecten zijn:
 

  • Het laden van pagina's duurt te lang 
     
  • Het is moeilijk om van de ene pagina naar de andere te navigeren, bijvoorbeeld door knoppen die niet effectief werken, vooral op mobiele apparaten 
     
  • Niet-responsief webpagina-ontwerp2 
     
  • Ongewenste bugs 

 

Een gebrek aan directheid en vloeiendheid zal ervoor zorgen dat uw bezoekers ontmoedigd raken en uw website verlaten.

 

Afrekenen3 

Het afrekeningsproces3 speelt een essentiële rol. Bijna 70% van de kopers verlaat hun winkelmandje4 voordat ze hun aankoop valideren. Hierna volgen enkele redenen waarom dit gebeurt: 
 

  • Klanten moeten een account aanmaken 
     
  • Het invullen van het formulier duurt te lang 
     
  • Het proces bevat onverwachte stappen die de klant kunnen ontmoedigen 
     
  • Het aanbod van leveringsopties is te beperkt 
     
  • De verzendingskosten zijn te duur 
     
  • Er zijn niet genoeg opties voor de betaalmethoden 
     

Avis clients

Hoe kunt u voorkomen dat klanten hun winkelmandje achterlaten?

Gelukkig is er een oplossing voor deze problemen! Hierna vindt u enkele tips om dit op te lossen. 

 

Optimaliseer de gebruikerservaring en het kooptraject van uw klant 

Bij FLOA zijn we experts op het gebied van gebruikerservaring. In 2022 werd de klantervaring van FLOA bekroond met de "GOOGLE UX Finance Benchmark"5, die de beste gebruikerservaringen erkent1. Hieronder vindt u onze tips om de UX1 van uw website te optimaliseren en uw omzettingspercentage te verhogen: 
 

  • Installeer een eenvoudig en intuïtief menu dat gemakkelijke navigatie mogelijk maakt
     
  • Maak uw inhoud licht, duidelijk, dynamisch en visueel (afbeeldingen, video's en infografieken) 
     
  • Zorg ervoor dat uw ontwerp esthetisch en modern is 
     
  • Wees transparant door informatie te verstrekken over de levering (kosten en verzendopties) en het retour- en terugbetalingsbeleid voordat uw klant zijn bestelling plaatst 
     
  • Toon klantbeoordelingen, bijvoorbeeld door de gemiddelde beoordeling voor elk product/dienst weer te geven en een link naar de opmerkingen in te voegen


Het belangrijkste is dat u het vertrouwen wint van uw klant. U wilt hun interesse wekken en ervoor zorgen dat ze enthousiast zijn over hun aankoop. Ten slotte moet u er ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat hun ervaring en kooptraject zo gemakkelijk mogelijk verloopt.

 

Verbeter het technische aspect van uw website 

Door het technische aspect van uw website te verbeteren kunt u het achterlaten van winkelmandjes beperken. Hiervoor moet u: 

 

  • ervoor zorgen dat uw website responsief is ontworpen2. Dit betekent dat de website zowel op een computerscherm als op tablets en smartphones gemakkelijk toegankelijk en leesbaar is. 
     
  • Beperk de laadtijden van pagina's zoveel mogelijk. Voorkom dat pagina's te zwaar worden om te laden door te kiezen voor een eenvoudigere structuur. 
     
  • Wees u bewust van mogelijke bugs op uw website door samen te werken met uw IT-team6 of met de serviceprovider van uw e-commerce website.
     

Optimaliseer uw afrekeningsproces3  

Als laatste stap in het kooptraject van een klant is het afrekeningsproces3 ook het belangrijkste. 20% van de klanten verlaat een vol winkelmandje7. Het optimaliseren van uw afrekeningsproces3 is daarom essentieel. Dat doet u zo! 
 

  • Bied de mogelijkheid aan om af te rekenen als gast voor een sneller proces. U kunt uw klant aan het einde van het proces nog altijd vragen om een account aan te maken, waardoor hij toegang krijgt tot gratis extra diensten (gepersonaliseerde aanbiedingen, abonnementen op de nieuwsbrief, enz.) 
     
  • Zorg ervoor dat uw formulier snel en gemakkelijk kan worden ingevuld 
     
  • Toon de stappen in het afrekeningsproces3 
     
  • Bied verschillende leveringsoplossingen aan, idealiter met minstens één gratis optie (bijv. levering bij een afhaalpunt) 
     
  • Bied verschillende betaalopties aan, waaronder bankkaart, Apple Pay, PayPal en Paylib 
     
  • Voorzie financieringsoplossingen, zoals betaling in meerdere termijnen
     

Hoe kunt u voorkomen dat klanten hun winkelmandje achterlaten?

FLOA: Ontdek hoe de Franse leider betalen gemakkelijk maakt.

Bij FLOA zijn we experts op het gebied van betaaloplossingen die zijn ontworpen om u te helpen uw omzettingspercentage te verbeteren. Met opties zoals betaling in meerdere termijnen en Buy Now Pay Later-oplossingen willen we de betaling voor uw klanten gemakkelijker maken, zodat ze hun aankoop direct kunnen afronden. 

FLOA maakt betaling in meerdere termijnen eenvoudig! Onze oplossing biedt u een reeks voordelen: 
 

  • Wij dragen het risico op fraude en wanbetaling, en bieden u extra veiligheid 
     
  • U ontvangt binnen 48 uur de volledige betaling voor de hele bestelling 
     
  • We gebruiken het 3D Secure-systeem om ervoor te zorgen dat transacties veilig worden uitgevoerd 
     
  • Onze oplossing kan snel en eenvoudig worden geïntegreerd in uw e-commerce website 
     
  • Dit alles helpt om uw omzettingspercentage te verhogen8!
     

Kortom, om te voorkomen dat klanten hun winkelmandje op uw website achterlaten, moet u speciale aandacht besteden aan: 
 

  • UX1 en het kooptraject 
     
  • De technische elementen van uw website 
     
  • Het afrekeningsproces3 
     

Dankzij onze oplossingen voor betaling in meerdere termijnen en UX-expertise helpen we online handelaars om het aantal achtergelaten winkelmandjes te verminderen en hun omzet te verhogen. We bieden een unieke en intuïtieve ervaring die slechts een paar seconden duurt om onder de knie te krijgen. 

Meer weten? Neem contact op met ons! 

 

FLOA: Ontdek hoe de Franse leider betalen gemakkelijk maakt.

Vraag een demo aan

De FLOA-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!

Vraag een demo aan

Welkom op de blog van FLOA !

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan