Let op, geld lenen kost ook geld

Gepubliceerd op 01/06/2023

6 tips om uw online kerstverkopen een boost te geven

De kerstmagie is in aantocht! De feestdagen zijn ook een drukke periode voor online retailers. U moet op alles voorbereid zijn: pieken in het verkeer op uw website, de klantervaring, betalings- en leveringsopties, enz. Hoe pakt u dit aan? Dit zijn onze 6 essentiële tips om uw online kerstverkopen een boost te geven.

online kerstverkopen een boost te geven online kerstverkopen een boost te geven

1. Zorg dat uw website klaar is voor het piekverkeer

In de drukke kerstperiode moet uw site voorbereid zijn op pieken in het bezoekersverkeer. Uw doel: crashes of vertragingen ten alle koste vermijden, want deze zullen een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en dus op uw verkopen. Uw website moet altijd goed presteren, dat wil zeggen snel en goed laden. Om dit te verzekeren kunt u vooraf tests uitvoeren in een speciale omgeving en uw technologieleveranciers raadplegen om te weten of uw apparatuur een piek in het verkeer aankan.

Ook artikelen die niet op voorraad zijn, kunnen leiden tot teleurstelling of frustratie voor uw bezoekers en omzetverlies veroorzaken. Hoe voorkomt u dit? Maak op basis van de verkopen van afgelopen jaren een inschatting om over een voldoende grote voorraad te beschikken. We raden u ook aan om nauw samen te werken met uw leveranciers. Consulteer ze twee of drie maanden op voorhand om te weten of ze in staat zullen zijn om uw huidige bestsellers in grote hoeveelheden te leveren.

2. Een vlotte klantervaring creëren om uw online kerstverkopen een boost te geven

De personalisatie van de gebruikerservaring

Personalisatie blijft de sleutel tot succes! Door de behoeften van uw klanten te analyseren (door middel van uw doelgroepmeting of CRM(1)) met het oog op de personalisatie van uw aanbod, kunt u uw conversiepercentage verbeteren en het percentage klanten dat hun winkelmandje verlaat verminderen. Een succesvolle klantervaring betekent meer loyaliteit!

Vertrouw op kunstmatige intelligentie om u te helpen bij het bestuderen van gedrags-, demografische of geografische gegevens, via tools zoals Hotjar, Inspectlet, Crazy Egg...

Een mobielvriendelijke UX

Tegenwoordig kopen steeds meer consumenten via hun smartphone. Het is daarom essentieel om de gebruikerservaring (UX(2)) van uw site te optimaliseren voor mobiele apparaten, door te focussen op ergonomie en een vlotte ervaring. De sterke toename van het verkeer op uw website voor e-commerce in de aanloop naar Kerstmis zou voor internetgebruikers niet merkbaar mogen zijn.

Een mobielvriendelijke UX(2) zorgt voor klantenbinding omdat uw bezoekers meer vertrouwen hebben in uw website en uw merk. Onze UX FLOA-expertise, gecombineerd met de mobielvriendelijke ervaring van uw website voor e-commerce, zorgt ervoor dat klanten eenvoudiger kunnen navigeren doorheen de laatste stappen van hun kooptraject. Resultaat? De koopervaring wordt geoptimaliseerd en uw conversiepercentage stijgt.(3)Diverse grote online retailers vertrouwen al op onze ondersteuning, en ze zien een verbetering in hun conversiepercentages.

Aanbiedingen op maat van uw producten

Vergeet niet om te zorgen voor aanbiedingen die uw kerstverkopen kunnen stimuleren, in overeenstemming met uw marketingstrategie en op basis van:

● Bundeling(5): bied uw klanten promoties aan als ze meerdere aankopen doen, zo moedigt u ze aan om meer te consumeren;

● Favoriete seizoenartikelen: identificeer uw belangrijkste producten die speciaal voor de feestdagen worden aangeboden zodat u een aangepast commercieel aanbod kunt communiceren;

● Uitgelichte producten: zet een eenmalige promotie in de schijnwerpers in combinatie met uw huidige bestsellers.

Geef uw aanbiedingen de juiste plaats op uw website, bijvoorbeeld door geschenken onder te brengen in een specifieke categorie.

Productvergelijkingen

Door middel van productvergelijkingen worden de artikelen die bezoekers interesseren onder de aandacht gebracht, zodat uw klanten ze eenvoudiger kunnen evalueren. Uw bezoekers kunnen het artikel kiezen dat het beste overeenstemt met hun criteria en dit rechtstreeks aan hun winkelmandje toevoegen. Overweeg om in uw vergelijkingstabel een knop toe te voegen waarmee klanten het geselecteerde product rechtstreeks aan hun winkelmandje of hun lijst met favorieten kunnen toevoegen.

Verlaten winkelmandjes

Vullen uw klanten hun winkelmandjes zonder hun bestelling te valideren? Om ze aan te moedigen hun aankopen te voltooien, kunt u hen een pushmelding sturen die rechtstreeks op hun computer of smartphone verschijnt, of een gepersonaliseerde marketingmail. U kunt hen ook een gerichte prijsverlaging aanbieden.

3. Verschillende betalingsopties aanbieden om uw online kerstverkopen te stimuleren

Er is geen betere manier om uw conversiepercentage te verhogen, dan het aanbieden van betalingsopties die inspelen op de verwachtingen en behoeften van uw bezoekers.

De betaalpagina

Eerste stap: optimaliseer uw betaalpagina om te voorkomen dat u bezoekers verliest. Gebruik bij voorkeur één enkele pagina, want hoe meer pagina's er zijn, hoe groter de kans dat gebruikers ontmoedigd raken en hun winkelmandje verlaten. Bovendien is het niet nodig om uw potentiële klanten op het moment van betaling te verplichten om zich te registreren op uw website. Hoe eenvoudiger en vlotter de betaalfase verloopt, hoe groter de kans op een conversie van de winkelmandjes.

De verschillende betaalopties voor winkelmandjes: het aanbod van FLOA Pay

De volgende stap is een diversificatie van de betaalmethoden op uw website voor e-commerce. Bied betalingen aan met kredietkaarten van het type Visa, Mastercard en American Express of met ‘Buy Now Pay Later’ (BNPL(4))van FLOA Pay.

Zo maakt bijvoorbeeld in Frankrijk een op de drie consumenten gebruik van een betaling in termijnen. Waarom? Deze oplossing biedt klanten veel voordelen. Ze kunnen:

● De controle houden over hun budget;

● Gebruikmaken van aanbiedingen om artikelen te kopen die ze later kunnen betalen;

● Zichzelf plezier doen door meer artikelen in hun winkelmandje te leggen;

● Problemen vermijden in verband met de limieten op hun bank- of kredietkaarten die snel worden bereikt, zeker bij de aankoop van hightech-producten.

Voor u als online retailer betekent betaling in termijnen:

● Een hogere omzet;

● Nieuwe potentiële klanten die u kunt binden;

● Een betere gebruikerservaring (UX);

● Geen enkel risico, want wanbetalingen komen ten laste van de aanbieder.

Consumenten maken graag gebruik van ons FLOA Pay BNPL-aanbod)(4). We bieden een complete oplossing, naast onze erkende partner- en klantenondersteuning (verkozen tot klantenservice van het jaar 2023) en meermaals bekroonde UX-expertise (Gold Prize 2021).

4. Verschillende verzendopties aanbieden

Verschillende verzendopties

Omdat klanten verschillende voorkeuren en budgetten hebben, is het belangrijk om verschillende verzendopties aan te bieden. Aan u de keuze: thuislevering, levering bij een afhaalpunt, snelle of prioritaire verzendingen, click and collect of levering op afspraak. Om uw verzendkosten te verlagen, kunt u kiezen voor leveringen met meerdere ontvangers. En tot slot kunt u ook verschillende pakketdiensten selecteren om uw klanten een gevarieerd aanbod en meer tariefopties te bieden.

Gratis verzending

Vergeet de consumenten niet die een ‘allergie’ hebben voor verzendkosten. Houd deze groep klanten tevreden door gratis verzending aan te bieden vanaf een bepaald aankoopbedrag. Hierdoor worden ze aangemoedigd om meer artikelen in hun winkelwagentje te leggen zodat u uw omzet kunt verhogen. Om uw klanten te helpen profiteren van de gratis verzending, kunt u een betaling in termijnen aanbieden. Zo kunnen ze zichzelf plezier doen en toch hun budget onder controle houden.

Retourzendingen

Als een klant niet tevreden is, vanwege een beschadigd artikel of een verkeerde maat, dan zal deze het artikel willen retourneren of omwisselen. Speel hierop in door de gratis retourlabels samen met het pakket te versturen. Een eenvoudig retourbeleid blijft voor veel online consumenten een essentieel criterium. Onthoud dat de retourmogelijkheden de klantervaring verbeteren en zorgen voor meer klantenbinding. Daarnaast is het bijzonder nuttig om een verzekering af te sluiten die uw verzendingen dekt en uw cashflow beschermt in het geval van verloren of beschadigde verzendingen.

Een gedigitaliseerde logistieke oplossing

Zorg ervoor dat u uw logistieke organisatie strak onder controle hebt als u uw online kerstverkopen een boost wilt geven. Maak hiervoor gebruik van een digitale oplossing voor voorraadbeheer gebaseerd op automatiseringsprocessen, zo kunt u:

● Uw flows optimaliseren, met name de orderpicking;

● Een volledige traceerbaarheid van uw klanten- en leveranciersbestellingen verzekeren;

● Uw klanten complete transparantie bieden.

Verwaarloos de verpakking van uw producten niet. Verpakkingen weerspiegelen de visuele identiteit van uw merk. Ze moeten overeenstemmen met uw imago, origineel zijn en voldoen aan de verwachtingen van de consument. Gepersonaliseerde en milieuvriendelijke verpakkingen zullen de klantervaring verbeteren.

5. Een marketing- en promotiestrategie opstellen

Strategie met meerdere kanalen

Om een succesvolle strategie te ontwikkelen voor meerdere kanalen, is het belangrijk om actief te zijn op verschillende digitale verkooppunten (marktplaatsen, Instagram) of berichten te posten met links naar uw website op uw sociale netwerken. Op deze manier zult u uw bekendheid vergroten.

Marketingcampagnes op maat

Op basis van uw doelgroepmeting en uw CRM* kunt u de behoeften van uw klanten beter begrijpen en zo inspelen op hun verwachtingen. Door de aanbiedingen in uw e-mailcampagnes te personaliseren, stuurt u de juiste aanbieding naar de juiste persoon. Met gepersonaliseerde aanbiedingen die zijn aangepast aan hun profiel, zullen uw klanten meer interesse tonen in uw producten.

Communicatie- en acquisitiestrategie via meerdere kanalen

Het gebruik van betaalde advertenties vormt de kroon op uw marketingstrategie. U kunt adverteren op relevante media met behulp van gesponsorde banners, betaalde posts op sociale media, enz. Het doel is om gevarieerde inhoud te promoten via alle digitale kanalen zodat u consumenten kunt verleiden tot aankopen. Zo kunt u bijvoorbeeld een betaalde Facebook-advertentie posten die linkt naar de Facebook-pagina van uw bedrijf of rechtstreeks naar uw website.

Banners in de vorm van pop-ups

De eindejaarsfeesten zijn een uitstekende gelegenheid om pop-upadvertenties te gebruiken! Kleed uw website aan in kerstkleuren en geef de voorkeur aan pop-upbanners in plaats van klassieke pop-ups om uw promoties onder de aandacht te brengen. Pop-upbanners zijn dan wel discreter dan de klassieke pop-ups, maar ze blijven wel duidelijk zichtbaar in verschillende stadia van het gebruikerstraject.

De betalingsoplossing van FLOA Pay

Dankzij de FLOA Pay-betalingsoplossing (Buy Now Pay Later(4)) kunnen uw klanten profiteren van betalingen in termijnen voor hun aankopen. Het is goed om te onthouden dat het heel eenvoudig is om deze oplossing voor betaling in termijnen te tonen bij de voorbeeldweergave van de artikelen die u te koop aanbiedt. Dankzij deze service, die wordt aangeboden in het kader van ons FLOA Pay-aanbod, kunt u uw conversiekansen en dus uw omzet aanzienlijk verhogen.

Klantbetrokkenheid

Om uw klanten te betrekken, en zoveel mogelijk mensen te bereiken, kunt u een wedstrijd lanceren met als beloning een cadeaubon of gratis product. Daarvoor volstaat het om een post te publiceren op sociale media en aan uw community te vragen om deze te delen.

Getrouwheidsprogramma

Een getrouwheidsprogramma dat uw terugkerende klanten beloont is een uitstekende manier om de gebruikerservaring te verbeteren. Maak hier gebruik van!
Geef uw getrouwheidsprogramma een naam, bepaal hoeveel de punten waard zijn en hoeveel punten u wilt aanbieden, en creëer vervolgens een presentatiepagina voor uw nieuwe getrouwheidsprogramma op uw website.
U kunt uw klanten getrouwheidspunten aanbieden bij verschillende gelegenheden:

● Bij het aanmaken van hun klantenaccount;
● Als ze vrienden of familie doorverwijzen;
● Voor hun verjaardag enz.

6. Uw klantenservice organiseren

Het is essentieel om ervoor te zorgen dat uw klantenservice goed bereikbaar is. We raden u dan ook aan om deze via meerdere kanalen te organiseren: chat, e-mail en telefoon. Zo kunt u inspelen op de verschillende communicatiemethoden waar uw klanten de voorkeur aan geven. Uw klantenteam moet snel reageren op vragen van klanten en eventuele problemen tijdens het aankoopproces oplossen. Dit zal uw klanten vertrouwen bieden en hen aanmoedigen om hun aankopen af te ronden. Snelle antwoorden en oplossingen voor problemen zorgen voor een betere klantenbinding. Om uw teams niet te overbelasten, is het aanbevolen om een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen op te stellen en deze regelmatig bij te werken.

Het verkrijgen van reviews en scores van klanten na hun aankopen draagt bij aan uw online reputatie. Positieve reviews versterken immers uw geloofwaardigheid, reputatie en zichtbaarheid op internet. Vraag uw klanten om hun mening, positieve beoordelingen verhogen uw conversiepercentage aanzienlijk omdat ze vertrouwen creëren bij consumenten. De mening van anderen zorgt ervoor dat consumenten sneller de aankoop van een product overwegen. Negatieve beoordelingen kunnen u dan weer helpen om actieplannen op te stellen en de oorzaken van de ontevredenheid te verhelpen. U hebt er alles bij te winnen!

Wat u moet onthouden om uw online kerstverkopen te stimuleren
U hebt het begrepen, een goede voorbereiding op de feestdagen is belangrijk als u de kerstverkopen van uw website voor e-commerce een boost wilt geven. Daarbij is het essentieel om te focussen op de klantervaring. Van onze zes tips kan de betaling in termijnen het snelst in de praktijk worden gebracht. De betaling in termijnen geeft uw klanten gemoedsrust in deze periode van hoge uitgaven. Ze zullen hun winkelwagentjes sneller vullen en ze kunnen de limieten op uitgaven met bank- en kredietkaarten omzeilen. Onze UX FLOA-expertise, in combinatie met de optie voor betaling in termijnen, zal u helpen om het conversiepercentage van winkelwagentjes te verhogen door middel van een soepele en optimale klantervaring. Neem snel contact op met ons FLOA Pay-team voor een gratis demo!

Een demo aanvragen

Wilt u FLOA Pay proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!

Een demo aanvragen

Welkom op de blog van FLOA !

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan